25 فوریه 2023 - در کنگره ی  ATTD 2023، گروهی از متخصصان آخرین داروهای کاهش وزن و درمان چاقی را مورد بحث قرار دادند. در این نشست، نتایج دو داروی مورد تایید FDA و همچنین یک درمان ترکیبی امیدوارکننده ی در حال توسعه، ارائه شد.

اگرچه درمان های موثر و ایمنی برای چاقی وجود دارد، داروهای کاهش وزن به ندرت برای بزرگسالان مبتلا به چاقی تجویز می شوند.

به گفته دکتر Mojca Jensterle Sever از دانشگاه لیوبلیانا، بخشی از دلیل آن این است که چاقی هنوز به عنوان یک بیماری سبک زندگی تلقی می شود. اما از آنجایی که چاقی یک بیماری است که نیاز به مداخله بالینی برای ارائه مزایای معنادار دارد، داروهای چاقی باید برای افراد خاصی در نظر گرفته شوند.

گروهی از کارشناسان در کنفرانسATTD 2023 در برلین، درباره داروهای موثری که می توانند از چاقی پیشگیری و آن را درمان کنند، بحث کردند.سماگلوتاید (Wegovy) و تیرزپاتید(Mounjaro) و ترکیب تحقیقاتی semaglutide با یک آنالوگ آمیلین (CagriSema) که نتایج چشمگیری را در مطالعات افراد مبتلا به چاقی نشان داده ‌اند. اگرچه سماگلوتاید برای درمان چاقی تایید شده است، تیرزپاتید وCagriSema ، هنوز در آزمایشات بالینی هستند و هنوز برای چاقی تایید نشده اند.

کارآزمایی بالینی برنامهSTEP ، به مزایای سماگلوتید مانند تخلیه ی تاخیری معده در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) که شایع ‌ترین اختلال غدد درون ریز در زنان در سنین باروری است و چاقی و همچنین عادات غذایی سالم‌تر، اندازه ی کوچکتر وعده های غذایی و به طور کلی میل کمتر به غذا، پرداخت.

نشان داده شده است که سماگلوتید، داروی GLP-1، در میان جمعیت وسیعی از افراد دارای اضافه وزن و چاق مؤثر و ایمن است که منجر به کاهش وزن 10 تا 20 درصدی می شود که معمولاً برای مشاهده فواید کاهش وزن لازم است. به طور خاص، سماگلوتید توده چربی کل و توده چربی احشایی (که عموماً چربی ناسالم در نظر گرفته می شود) را کاهش داد و نسبت توده بدون چربی بدن را در بزرگسالان دارای اضافه وزن یا چاق، افزایش داد.

دکتر جنسترل، یکی از سخنرانان این پانل گفت: اولین هدف در درمان چاقی دستیابی به کاهش وزن است، اما شاید مهمتر از همه، افراد باید این کاهش وزن را حفظ کنند و از افزایش وزن مجدد جلوگیری کنند. مصرف این داروها پس از کاهش وزن برای حفظ وزن سالم باید ادامه یابد.

خوان فریاس، مدیر پزشکی موسسه تحقیقات ملی در لس آنجلس، در مورد tirzepatide، یکGIP/GLP-1  دوگانه تحت بررسی برای افراد چاق که منجر به کاهش وزن قابل توجهی می شود، صحبت کرد. مطالعات نشان داد که 91٪ از افرادی که تیرزپاتید ( 15 میلی گرم) مصرف کردند حداقل 5٪ از وزن خود را از دست دادند و 57٪ از افراد پس از 72 هفته حداقل 20٪ کاهش وزن داشتند. نتایج این امید را می دهد که تیرزپاتید در صورت تایید برای افراد چاق، موثر باشد.

علاوه بر این، کارآزمایی SURMOUNT-1 نشان داد که 95 درصد از افراد چاق که پیش دیابت نیز داشتند و تیرزپاتید مصرف می کردند به سطح قند خون طبیعی بازگشتند. این افراد همچنین بهبودهایی را در گلوکز ناشتا، هموگلوبین A1c، فشار خون، اندازه ی دور کمر و سطوح طبیعی انسولین خود در حین مصرف تیرزپاتید تجربه کردند.

دکتر جولیو روزنستاک، مدیر مرکز تحقیقات دیابت دالاس، نتایج tirzepatide را توضیح داد و گفت که آزمایش SURPASS-3 نشان داد که مصرف این دارو، زمان در محدوده بودن قند خون را افزایش می دهد. مصرف 15 میلی‌گرم تیرزپاتید باعث شد شرکت‌ کنندگان در مطالعه به 91 درصد زمان در محدوده در مقایسه با 75 درصد با انسولین طولانی الاثر دست یابند.

داروی CagriSema، که برای درمان هفتگی است،هم اکنون تحت بررسی برای افراد مبتلا به چاقی و همچنین دیابت نوع 2 است. این دارو کاهش وزن (تا 15.6٪) و همچنین کاهش هموگلوبینA1C (تا 2.18٪) را در کارآزمایی بالینی فاز 2 خود نشان داده است.CagriSema ، یک داروی ترکیبی است که شامل سماگلوتید و دارویی به نامCagrilintide  است که آنالوگ طولانی الاثر آمیلین می باشد. آمیلینهورمونی است که توسط لوزالمعده تولید می شود و باعث می شود افراد بعد از خوردن غذا احساس «سیری» یا «پری» کنند.

در نهایت، اعضای این پانل تاکید کردند، که چاقی نتیجه انتخاب سبک زندگی نیست، بلکه یک بیماری است که نیاز به مداخله بالینی دارد و باید به عنوان یک بیماری قابل درمان تلقی شود. نتایج این داروها، اهمیت و گاه ضرورت تجویز دارو را برای درمان چاقی نشان می دهند.

روزنستاک گفت: علاوه بر این، این داروهای ضد چاقی هدف درمانی دیابت نوع 2 را جابجا کرده اند و باید به عنوان درمان خط اول در نظر گرفته شوند، چرا که امکان "عکوس نمودن دیابت" را فراهم می کنند که اکنون دیگر یک "رؤیای غیرممکن " نیست.

منبع:

https://diatribe.org/semaglutide-tirzepatide-cagrisema-oh-my-emerging-treatment-options-obesity-and-type-2-diabetes